Planirate da otpočnete sa poslovanjem kroz prodaju artikala, ali niste sigurni kako da utvrdite njegovu prodajnu cenu?
Budžetiranje, kao vid planiranja poslovanja, počinje sa procenom prodaje. Odnosno koji su potencijalni kapaciteti za prodaju na tržištu za kompaniju vaših karakteristika. Proces planiranja prodaje je možda najkomplikovaniji od svih procesa budžetiranja, ali je neophodno doći do nekih količina kojima će se po otpočinjanju poslovanja težiti inicijalno.
Zatim, može se pristupiti preračunu prodajne cene tako što će se pristupiti planiranju elemenata koji čine njenu strukturu.
U osnovnom smislu, prodajna cena treba da pokrije:
1. Troškove poslovanja
2. Profit investitora
3. Porez na dodatu vrednost
1. Troškovi poslovanja se planiraju tako što se utvrde:
- Direktni troškovi koji utiču na izradu proizvoda ili pružanje usluge (materijal, nabavna vrednost robe, rad zaposlenih, amortizacija opreme, itd).
- Opšti troškovi poslovanja koji su neophodni da bi kompanija postojala i poslovala (ispunjenje zakonskih odredbi, administracija, marketing, itd).
2. Profit investitora predstavlja stavku “povraćaja na investiciju”, odnosno zaradu vlasnika kompanije koji bi on želeo da ostvari od svoje investicije.
3. Porez na dodatu vrednost se po nepisanom pravilu prenosi na krajnjeg kupca, odnosno uračunava se u prodajnu cenu nakon što se prethodno u kalkulaciji saberu troškovi poslovanja i profit investitora.
Saberu se navedeni elementi kalkulacije i podele se sa planiranom količinom prodaje. Posmatrajući asortiman prodaje gde ćete potencijalno imati više proizvoda ili usluga koje prodajete, za svaki artikal pojedinačno bi trebalo alocirati ove elemente kalkulacije. Dakle, kalkulacija se radi po proizvodu, robi ili usluzi.
Nakon što ste izradili kalkulaciju sa navedenim stavkama, pristupa se analizi pozicioniranja na tržištu sa aspekta prodajne cene. Treba se imati u vidu da se tek otpočinje proces prodaje i vaša prodajna cena bi trebalo da bude niža ili jednaka konkurentnoj. U suštini, pristupa se proceduri poređenja vaše i konkurentne prodajne cene.
Ukoliko se pojavila situacija da je vaša preračunata prodajna cena viša od konkurentne, trebalo bi pokušati pristupiti menadžmentu elemenata kalkulacije na osnovu kojih je preračunata prodajna cena:
1. Kod troškova poslovanja je potrebno pokušati obezbediti jeftinije troškove.
2. Kod profita investitora bi trebalo, barem za početak poslovanja, umanjiti procenat željenog profita.
3. Kod poreza na dodatu vrednost bi trebalo ispitati kroz finansijsku studiju, ukoliko tek opočinjete poslovanje, da li je isplativo da se ne otpočne sa obavljanjem PDV aktivnosti po otpočinjanju poslovanja, kao i potencijalna procena kada bi kompanija, na osnovu izvršene prodaje, po sili zakona otpočela sa obavljanjem PDV aktivnosti.
Treba napomenuti da je proces budzetiranja prodaje u smislu procena količina i prodajne cene dinamičan proces i zahteva korekcije količina i prodajne cene kroz izradu kalkulacija, dok se na kraju ne utvrdi model prodaje sa kojim se može izaći na tržište.
Edukujte se blagovremeno, budite spremni!
